Instinkti i čakre
Pre buđenja energije u čakrama treba steći kontrolu nad instinktima koji su ukorenjeni u njima. Oni su sledeći:
1. Muladhara - seksualni instinkt (Maithuna);
2. Swadistana - strah (Bhaja);
3. Manipura - žudnja za nečim (Ahara);
4. Annahata - instinkt spavanja (Nidra) - kao odsustvo čvrstog oslonca koje vodi do prekida kontakta između čula i spoljašnje sredine. Kad je um preopterećen čulnim utiscima, dolazi do prirodnog povlačenja uma, to se zove Nidra;
5. Visuddhi - postoji i peti instinkt koji odgovara ovoj čakri, a to je ego - centrirana svest. To je poistovećenost sa imenom, polom, formom, statusom, godinama, pripadnošću, idejom i predstavom o sebi. Ovde se radi o strahu od gubitka svog identiteta.
1. Muladhara - seksualni instinkt (Maithuna);
2. Swadistana - strah (Bhaja);
3. Manipura - žudnja za nečim (Ahara);
4. Annahata - instinkt spavanja (Nidra) - kao odsustvo čvrstog oslonca koje vodi do prekida kontakta između čula i spoljašnje sredine. Kad je um preopterećen čulnim utiscima, dolazi do prirodnog povlačenja uma, to se zove Nidra;
5. Visuddhi - postoji i peti instinkt koji odgovara ovoj čakri, a to je ego - centrirana svest. To je poistovećenost sa imenom, polom, formom, statusom, godinama, pripadnošću, idejom i predstavom o sebi. Ovde se radi o strahu od gubitka svog identiteta.
Čakre je najbolje objasniti kroz njihovu psihologiju, jer se tako najbolje mogu razumeti, a ona se prvenstveno zasniva na kosmičkim elementima koji vladaju svakom čakrom.
1. Muladhara čakra
Element Zemlja ima svoje sedište u ovoj čakri i predstavljen je žutim kvadratom. Atributi elementa Zemlje su snaga i stabilnost, plodnost i umnožavanje svih stvari. Psihološki gledano, čovek na nivou muladare svoju stabilnost i utočište stvara u materijalnim stvarima i produženju svog roda. Ovde se seksualnost iskazuje kao potreba za decom u kojoj roditelji podsvesno traže svoju sigurnost. Ona odgovara instinktima, a u psihološkom smislu ona odgovara potrebi za sigurnošću koju pokušavamo da zadovoljimo kroz novac, kuću, imanje, kroz drugu osobu u smislu produženja vrste. Drugim rečima, to je čakra nesigurnosti. Nesigurnost nas tera da tražimo utočište i sigurnost u materijalnoim stvarima i kroz produženje vrste.
2. Swadistana čakra
Ovde dominira element Vode i simbolično je predstavljen snežnobelim mesečevim srpom, koji je okrenut vrhovima prema gore. To je čakra nesvesnog. U svadistana čakri su uskladištene bezoblične karme. To su područja kretanja karmi u moru nesvesnog, koje su daleko dinamičnije od normalne svesti. Iako su ta područja za nas nesvesna, ona nisu neaktivna ili uspavana. Ovde se sve impresije (samskare) i karme nalaze u potencijalnom, semenom obliku.
Samskare blokiraju ogromnu energiju
Sva iskustva koja smo u ovom i drugim životima stekli su u svadistana čakri pohranjena u kondenzovanoj, potencijalnoj formi i ništa nije nestalo, sve je zabeleženo, od svesnih pa do nesvesnih percepcija koje um neprestano poput kamere, posredstvom čula, beleži i memoriše. U tim samskarama je blokirana ogromna energija i to nisu samo slike bezbrojnih iskustava koje smo svesno ili nesvesno sticali. One su sada izgubile prvobitnu formu, tako da su izvan domena analiziranja, ali nisu izgubile energiju.
Za razliku od prve čakre, muladare, gde se naše karme otvoreno manifestuju u vidu prepoznatljivih emocija kao što su ljutnja, ljubomora, požuda ili mržnja, u svadistana čakri mi osećamo veliku uznemirenost, ne prepoznajući njen izvor.
Čoveka svadistana čakre karakteriše depresivno-anksiozno stanje uma. Preterano se vezuje sa suprotni pol do nivoa infantilnosti. Često, čak i po cenu da to za njega bude štetno, u emotivnoj zajednici održava stanje "status kvo", samo da se ne bi konfrontirao, oponirao i suprotstavljao svoje mišljenje.
3. Manipura čakra
Ovde dominira element Vatre i simbolika ove čakre je jarkocrveni obrnuti trougao. To je prva čakra gde čovek izlazi iz svojih ograničenja. Tu se rađa ličnost. Čovek, od individualnosti koju je stekao u prve dve čakre, postaje ličnost. Kada mu dozlogrde strahovi i ograničenja, vezanost i zavisnost od bilo koga i bilo čega, čovek odlučuje da krene svojim putem. Kada ste se već umorili od mnogobrojnih ponavljanja raznih grešaka, stvara se unutrašnja motivaciona volja ili neki unutrašnji bes koji vas izvlači iz sputanosti i strahova i daje vam energiju da se usudite. Ovde prvi put stičemo svest o sebi kao ličnosti i nastojimo da je kao takvu sačuvamo i razvijemo.
Oslanjamo se na sopstvene snage, pa odlučnost i preduzimljivost dominiraju našim karakterom. Čovek postaje borac, hrabro ide napred i ne dozvoljava više da strahovi utiču na njegov život. On je ambiciozan, snažne volje i ekstrovertan. Manipura čakra je centar dinamizma i energije. Sunce i Mars kao vatrene planete imaju sedište u ovoj čakri. Osoba manipura čakre je autoritativna i voli da dominira, ali nije zlonamerna i igra otvoreno. Gordost je njena mana, kao i sklonost ka kritikovanju drugih, gnev i nametanje svoje volje.
4. Annahata čakra
Element Vazduha vlada ovom čakrom, i on je simbolično predstavljen heksagramom. Tu je sedište individualne duše - jivatma (điva atma). Ovde individualna duša ili điva, boravi u nedrima božanske duše - atme. Sjedinjeni čine điva-atmu. U ovoj čakri boravi sam puls života. Ona je sam okean milosrđa. Kako je napisao Dostojevski: "Besmrtan sam, moja besmrtnost je nužna jednom činjenicom da Bog neće hteti da ugasi zauvek plamen ljubavi koji se zapalio za njega u mom srcu". Taj plamen duše se zove Akhanda jyoti (akanda đoti), ili večni plamen, i tradicionalno je predstavljen u središtu heksagrama (to je simbol ove čakre). On simboliše iskru života i svesti koja boravi u svemu što postoji, ali se može rasplamsati samo u srcu čoveka.
Božanske čakre i viša svest
Ovde čovek prepoznaje i počinje da usvaja božanske principe, kao što su opraštanje, dobrodušnost, nevinost i istinoljubivost. Međutim, on još uvek robuje duhovnim principima i idealima, za njega su duhovnost, moral i pravednost Božije zapovesti, svetinja. Zato je i osetljiv na nepravdu. Kako u narodu kažu: "Ujeo me za srce", tako razmišlja i oseća čovek anahate. Kao po pravilu, život, kao najbolji guru, takvim će osobama slati ljude koji će im puno značiti, kojima će svestrano pomagati i koji će ga na kraju prevariti, razočarati, napustiti i nepravedno se prema njemu poneti. Ograničenja ove čakre su idealizacija duhovnih principa, morala i pravednosti, do stepena da se oni postavljaju iznad ljubavi. Tada je forma (božije zapovesti, etika) zamenila suštinu (ljubav).
Ovo je inače veoma delikatan centar koji je povezan sa područjima u mozgu koji su odgovorni za umetničke talente, kao što su pevanje, pisanje, sviranje ili slikanje. Ovo je čakra velikih talenata. Međutim, ako iza tih talenata ne stoji snažna svest i pravilna životna filozofija, život te duše se pretvara u patnju. Istorija nam je pokazala kako su geniji iz oblasti slikarstva, poezije i muzike teško živeli i tužno završili svoj život. To su izuzetno nadarene, ali beskrajno osetljive duše, koje saosećaju sa patnjom drugih. Jesenjin je to lepo opisao rečima "Radost grubima, tuga mnogima".
5. Visuddhi čakra
Element Etera (Prostor) boravi u ovoj čakri. Simbolično je predstavljen transparentnim krugom. Čovek višudi čakre prestaje da traga isključivo za prijatnim situacijama u životu, već sa podjednakom dobrodušnošću i spokojem prihvata i ružne stvari koje život donosi. On u svemu vidi Božju volju i ne sumnja u dobrobit Božje promisli. Čitav svet je njegov dom. U njemu prestaje svaki antagonizam prema ljudima i situacijama koje ga okružuju. On je postigao smirenje, prepušta se toku života, poklanjajući mu potpuno poverenje. U njemu više nema neuroze i frenetičnog moranja da išta čini ili ugrabi iz života.
Postoje primeri duhovnika koji su smireno prihvatili da im tela budu sakaćena ili ubijena. Sveti Serafim Sarovski, iako veoma snažan, nije se opirao razbojnicima koji su ga napali i naneli mu takve povrede da je čitavog života ostao invalid. Čak je u sudskom procesu molio sudiju da ih oslobodi, preobražavajući tako njihove duše. Poznati tibetanski yogi Milarepa znao je da će biti otrovan čajem, ali je to prihvatio, shvatajući da je došlo vreme da napusti telo.
Kažu da je u čakrama ispod višudi moguć pad, ali sa ovog i viših nivoa to nije moguće. Svest duhovnika potpuno je transformisana. Ovo je prva božanska čakra. Ovde yogi postiže beskrajno saosećanje, mir i mudrost. Odavde počinje put ka konačnom oslobođenju. Višudi je još poznata kao čakra Amrita, ili nektara besmrtnosti, ambrozije ili eliksira života, vedske some ili nektara života i tantričke madhya-e (madije) ili božanskog vina.
6. Agya čakra
Ovo je čakra uma iz kojeg proističu svi kosmički elementi. Ovde yogi počinje da "vidi" i razume stvari koje se nalaze iza pojavnosti, zato je to centar mudrosti. Čovek iznutra dobija poruke otkrovenja. Ovo je centar siddhi-ja (sidija) ili psihičkih moći, kao što su sposobnost predviđanja budućih događaja, misaone komunikacije, telepatije, voljno usmeravanje energije.
Kako je srednjevekovni mistik Ekhart rekao: Oko kojim vidim Uzvišenog, isto je kojim On vidi mene. Čovek na ovom stepenu duhovnog razvoja život, kao i ulogu koju igra u životu, posmatra kao neku glumačku rolu. Za njega su sva zbivanja kao san. On na sva zbivanja koja se dešavaju u njemu i van njega, na svoje fizičko telo i um, gleda kao nepristrasni posmatrač.
Mada je ovo poslednja čakra u kojoj ljudska svest počiva na realitetu svesnosti sopstvenog postojanja, ona još nije slobodna od ego osećaja „ja jesam". Kada kundalini dostigne ovu čakru, taj jedini sadržaj na kojem svest gradi svoj oslonac se rastače i ego se raspršuje u milione delića i nastupa iskustvo smrti. To je smrt svetovne svesnosti ili individualne svesnosti. U tom stanju "svesti" vi ne znate za "ja", "ti" ili "oni". Ovde se ona rastvara i potpuno transcendira domen dualnosti. Tačno je da individualna svest nestaje, ali to svakako ne znači da postajemo nesvesni, ona se sjedinjuje sa kosmičkom svešću i postaje sveobuhvatna i sveprožimajuća. Reči grčkog filozofa Empedokla nam donekle mogu dočarati to stanje svesti: "Bog je krug čije je središte svugde, a obod kruga nigde".
Vežba za osvešćivanje i stimulaciju čakri
Pre nego što počnemo sa vežbanjem, prethodno je potrebno da definišemo poziciju čakri u našem telu, kao i da naučimo njihove sanskritske nazive.
Sedite u udoban meditativni položaj prekrštenih nogu i pravih leđa (veoma je važno da leđa budu prava zbog nesmetanog kretanja energije). Ako niste navikli da sedite pravih leđa, slobodno se naslonite na zid. Ispod sedalnog dela možete da stavite jastuk, kako bi sedalne kosti bile odvojene od poda i kako biste se na ovaj način lakše otvorili u preponama dok sedite prekrštenih nogu.
Osvešćujte neko vreme dah kako prelazi preko oboda vaših nozdrva dok spontano udišete i izdišete (5 min). Kada ste se umirili, spustite pažnju u predeo muladara čakre i samo dišite tim delom tela. On kao da pulsira u ritmu vašeg disanja. Pri udahu se širi, a pri izdahu kontrahuje.
Družite se na ovaj način sa muladara čakrom nekih 3 min, a zatim pređite na sledeću - svadistanu i na isti način je stimulišite pažnjom i dahom, pa nakon tri minuta prelazite na sledeću - manipuru i tako redom sve do agja čakre. Kada ste završili sa agja čakrom, polako se spustite dole obrnutim redom, ovaj put samo nakratko pažnjom dodirnite svaku od čakri, mentalno izgovarajući ime svake, kako ih budete prelazili u silaznoj putanji. Znači: Agya, Visuddhi, Annahata, Manipura, Swadistana i Muladhara. Možete još dva puta preći celu stazu, gore, a zatim dole niz kičmu, i ovaj put ih samo nakratko stimulišite, dok izgovorite u sebi njihovo ime. Nemojte to činiti više od tri puta.
Ovo je sjajna vežba za balansiranje energija u telu, kao i zagrevanje čitavog tela. Neophodno je da vežbate hatha yogu, kako biste mogli bez nelagodnosti da boravite u položaju prekrštenih nogu. Vežbe yoge će vam pomoći da ojačate muskulaturu leđa i da se otvorite u preponama.