понедељак, 30. септембар 2013.

Мирослав Б. Душанић

Websiteinhaber

  • Мирослав Б. Душанић
    ПЈЕСНИЧКИ КОШМАРИ    

    одакле да кренем
    у свијет
    у ту пјесму

    иза мене
    и испред мене
    гроб до гроба

    а на длану
    лица и погледи
    ћуте

    као да се ништа
    промијенило

    није

    у бити
    ја сам још увијек
    на почетку

    из ноћи у ноћ
    градим и
    разграђујем снове

    ишчекујем годоа
    а свако чекање је
    мучно


    КРАТКА ИЗБЈЕГЛИЧКА

    ако ми се икада
    ливада
    мог завичаја
    у очи поново
    преслика
    билo очева или
    она комшијска
    велика
    буди милостив
    господе
    у њедра ми змију
    удјени
    нека ми у срце
    отров убризга и
    ослободи ме
    мучног бројања
    насилно
    упокојених очију




    СРПСКЕ ПРИЧЕ

    Епскe пјесме
    И приповиједања
    О пропасти
    Траговима проклетства
    У чину одрицања
    Од наслијеђа
    И нових покушаја
    Раздвојености
    Брат брату није драг
    Брат брату није
    Друг

    Потопи и опсаде
    Варваризми
    Замке у личним
    И колективним
    Драмама
    Гвоздени окови
    И решетке
    Као простори
    Произвољности
    Формирају један
    Посебан круг

    Ватре и опекотина
    Срче и посјекотина

    Кључних дана
    У нашим венама
    Изворишта у самоћи
    Фрагмената говора
    О слободи из уста
    Наших пријатеља
    С рукама на обарачу
    И осмијесима
    Пакосним
    И тако поново
    У круг

    Епскe пјесме
    И приповиједања

    О пропасти...

недеља, 29. септембар 2013.

Kafanski ambijent


Kafanski ambijent

3. септембар 2013. у 20:35
Malaksava noc,
kafanski ambijent
Budi se pijani pijanac i nastavlja da
slusa monolag moralnog opravdanja pijane kurve.
dize casu, otpija srk.

Glas mu promukao, pogled sanjiv.
lagano klima glavom.

Isto pijano pice
piju i moji drugari
po krcmama nasih dalekih sela
u ovaj cas !

Uzvikuje,
a onda
Podize vedju, spusta ton,
priziva secanje.
Neka nevazna, proslogodisnja zima
tek nestao sneg.
beo i mokar
u zaborav  odneo idilu
i nista vise,

a sta bi jos ?


Autor Buba Glodjovic
03. 09. 2013.







Carl Orff - O Fortuna ~ Carmina Burana




 

MOĆNO delo muzike dvadesetog veka, “Karmina Burana” najpopularnija je kantata Karla Orfa, prema mišljenju mnogih, najvećeg kompozitora scenske muzike minulog stoleća. Jedno od najčešće izvođenih dela u svetu, muzička legenda svevremene snage i senzualnosti, uvek je veliki izazov za umetnika

Tekstovi “Karmine Burane” sočni su, pikantni, nadasve lascivni stihovi dokonih studenata, školaraca lutalica, odbeglih monaha, filozofa i srednjovekovnih pevača na teme iz života srednjovekovnog čoveka: ljubav, boemija, kritika crkve, odnos prema prirodi... Dvadeset četiri teksta koje je kompozitor izabrao iz zbornika “Karmina Burana”, u njegovoj obradi zvuče savremeno i životno, naročito zahvaljujući majstorskoj upotrebi velikog orkestarskog ansambla.

Iako je Karl Orf “Karminu Buranu” napisao kao scensku kantatu, dakle kao muziku “upakovanu” sa slikama (scenskim dejstvom), ona je najčešće izvođena statično - uz pomoć hora i orkestra, ali je i takva uvek prolazila zapaženo. I na našim koncertnim podijumima i na opersko-baletskim scenama, “Profane pesme za soliste, i hor, uz pratnju instrumenata i magijskih slika” (kako stoji u podnaslovu kantate) doživele su mnogobrojne interpretacije. Dirigent Darinka Matić-Marović, koja je, kako sama kaže, dirigovala “Karminu Buranu” sigurno “hiljadu puta”, kaže da su članovi horova s kojima je izvodila ovo delo obožavali da pevaju Orfovu kantatu.

- “Karmina Burana” pleni jednostavnošću, životnim ritmom, a pre svega temperamentom kojim je obilato “natopljena” svaka numera - kaže Darinka Matić-Marović. - Pevači veoma vole da je izvode, jer ih delo odmah ponese i po pravilu ga vrlo brzo nauče; ponese ih velika radost muziciranja koju “Karmina Burana” nosi i u toku rada, a posebno tokom izvođenja na sceni.

I sam Orf smatrao je ovu kantatu svojom “najkompozicijom”, proglasivši je Opusom 1; sve što je napisao pre nje, anulirao je. A po onome što je došlo posle nje, svakako ne bi bio tako slavan kao što jeste...

понедељак, 16. септембар 2013.

DESET GENOCIDA NAD BOSNJACIMA

DESET GENOCIDA NAD BOSNJACIMA

- Historija Bosne i Hercegovine -


Prvi genocid 
nad muslimanima dogadja se u periodu od 1683. do 1699. godine. To je prvi genocid i prva prava velika kolektivna tragedija bosnjacko-muslimanskog naroda, koja se dogadja tokom i poslije velikog beckog rata izmedju Turskog carstva i Austrije. Posto su Turci u tom ratu izgubili sve posjede i vlast u Madjarskoj, Slavoniji, Lici, Krbavi, Dalmaciji, i Boki Kotorskoj, svi muslimani koji se iz ovih zemalja i krajeva nisu uspjeli pravovremeno povuci u Bosnu i druge krajeve juzno od Save i Dunava bili su, vrlo brzo kao muslimani Spanije prije dva vijeka, pobijeni, protjerani, asimilirani i prevedeni u katolicku vjeru. Organizator ovog genocida bila je Katolicka crkva. Svi pomenuti krajevi bili su puni sa dosta spomenika islamske civilizacije: dzamija, bezistana, hanova, biblioteka, karavansaraja, tekija, turbeta i medresa svi su poruseni i unisteni. Za 160 godina vladavine muslimana u ovim krajevima nije porusena ni jedna crkva i katedrala, hriscani katolici uzivali su sva ljudska, vjerska, kulturna i imovinska prava. Umjesto zahvalnosti i tolerancije prema muslimanima, krscani tih krajeva u ime njihove religije primjenjuju staro pagansko-firaunsko (faraonsko) pravilo: Cija drzava njegova je u njoj i religija, kao da su oni stvoritelji zemlje, a ne Bog. Za prvi genocid nad muslimanima najbitnije je reci da su ratovali Turska i Austrija, a da su zrtve bili muslimani Bosnjaci. 
Drugi genocid 
nad muslimanima dogadja se na prijelazu iz XVII u XVIII vijek, tacnije 1711. godine uoci Badnje veceri. Te noci izvrsena je takozvana "istraga poturica", kada je hiljadu muslimana bilo pobijeno, a jedan mali dio izbjegoa je u Niksic u selo Tudjemile kod Bara. Organizator ovog genocida koji se dogodio na prostoru stare Crne Gore bila je Crkva, ali ne katolicka vec pravoslavna. Svi ti motivi opjevani su u "Gorskom vijencu". 
Treci genocid 
nad muslimanima dogadja se na prostoru Srbije izmedju 1804. i 1820. godine kao posljedica Prvog i Drugog Srpskog ustanka. Kljucnu ulogu u trecem genocidu nad msulimanima odigrala je pravoslavna crkva, srpski istoricari, politicari i pjesnici poput Njegosa. Karadjordjevi ustanici 1804. godine napali su bosnjacko-muslimansko stanovnistvo Sjenice i ubili oko 5000 muslimana - masakrirali djecu, starce i zene. 
Cetvrti genocid 
nad muslimanima dogadja se u periodu izmedju 1830. i 1867. godine kao posljedica Hatiserifa iz 1830. kojim je Srbija stekla status vazalne autonomije unutar Osmanskog carstva, ali i mogucnost da iseli i protjera muslimane - Bosnjake iz Uzica, Cacka, Sapca, Sokola i Beograda. Sve pomenute muslimane - Bosnjake Porta naseljava u Bosnu - Bosanski Samac i Orasje. 
Peti genocid 
nad muslimanima uglavnom Albancima i Bosnjacima dogadja se na prostoru Srbije i Crne Gore izmedju 1876. i 1878. godine. Odlukama Berlinskog kongresa Srbija i Crna Gora sticu potpunu nezavisnost, ali uveliko prosiruju svoje teritorije. Tako se Srbija teritorijalno prosirila niskim, pritskim, toplickim i vranjskim okruzima, a Crna Gora u Hercegovini (Niksic, Grahovo, Bilece i Trebinje). Toplicki i Vranjski kraj u velikom procentu naseljavali su Albanci muslimani, danas ih uopste nema na tim prostorima. U razdoblju od 1862. do 1878., za svega 16 godina nestalo je nekoliko stotina dzamija, mnoge sahat-kule, biblioteke, hanovi, bezistani u Beogradu, Sapcu, Uzicu, Sokolu, Nisu, Pirotu, Prokuplju, Kursumljiji i Vranju i protjerano i ubijeno na desetine hiljada muslimana - Bosnjaka i muslimana Albanaca. Grad Niksic 1876. godine naseljavali su 98% muslimani Bosnjaci da bi 1879. ovaj grad ostao bez Bosnjaka, jer su se niksicki muslimani pokrenuli na veliki muhadzirluk prema Turskoj, Sandzaku, Albaniji, Kosovu i Bosni. Sve pod pritiskom nove crnogorske vlasti koja je Bosnajcima - muslimanima pokazala put za Tursku, tako su muslimani Niksica sa velikim bolom napustili svoj vatan i svi su se uputili u puste krajeva Anadolije, da se vise nikad ne vrate, jer nisu htjeli da im sudi kaurin. 
Sesti genocid 
nad muslimanima (1878 - 1910) Posljedica je austrougarske okupacije Bosne i Hercegovine. U ovom periodu pokrenuo se veliki val muslimana - Bosnjaka prema Sandzaku, Turskoj, Kosovu i Makedoniji, gdje je tada bila jos uvijek turska vlast. 
Sedmi genocid 
nad muslimanima Sandzaka i Crne Gore, kao i pokusaj nasilnog pokrstavanja muslimana u Plavu i Gusinju. Bilans zrtava onih koji nisu htjeli pokrstavanje odvedeni su u bukagijama na mjesto Previju kod Andrijevice, gdje je streljano 850. Za deset dana u Gusinju pokrstili su 12.500 Bosnjaka i Albanaca. Posljedica ovog genocida je Prvi i Drugi Balkanski rat (1912 - 1913). 
Osmi genocid 
nad muslimanima traje od Kraljevine SHS 1918. do 1941. zivot Bosnjaka muslimana i Albanaca muslimana u Kraljevini Jugoslaviji nije imao nikakvu vrijednost, muslimani Sandzaka i Hercegovine, Crne Gore i Kosova bili su izlozeni genocidu. Primjer, u selu Sahovicu, opcina Bijelo Polje, u Sandzaku 7. novembra 1924. na sami Kurban bajram, bez ikakvog povoda Crnogorci su ubili 2.500 muslimana Bosnjaka. Prema sjecanjima nekih prezivjelih Bosnjaka culi su kako jedan Crnogorac kad je ugledao jednog starog muslimana koji kolje kurban reko je drugu pored sebe: "Vidji ona Turcina sto kolje brava, bice nas brav." I neduzna starca objese i oderu ga ziva i izvade njegovo srce i bace ga psu da pojede, pas pomirise i nehtjede srce pojesti, a taj koljac rece: "Ni pas nece tursko srce!" Sve je jasno nema komentara. Ovo hajvani ne rade sta su ovi uradili na hiljade Bosnjake u Hercegovini i Crnoj Gori i Albanaca na Kosovu po narudzbi i planu je ubijeno, da za to niko nije odgovarao. Sve je to imalo za cilj etnicko ciscenje i izmjena etnicke karte i iseljavnaja za Tursku. Tokom 1925. godine 50 000 Bosnjaka iselilo se iz nekoliko sandzackih gradova za Tursku. 
Deveti genocid
nad muslimanima traje od 1941. - 1945 Drugi svejetski rat odnio je 103 000 zivota musliamnske populacije. Najvise muslimana nastradalo je od cetnickog, komsijskog noza, sto ih je stigao na kucnom pragu, u avliji i na njivi. U prvih deset genocida muslimani se nikako nisu oruzjem surpostavili svojim koljacima i zlikovcima. 
Deseti genocid 
nad muslimanima je najveci i najsuroviji u Bosni i Hercegovini. Poceo je aprila 1992. godine i trajao do 1995. godine. Ovaj rat dugo se pripremao, a odvijao se naocigled cijelog svijeta. Protiv jednog malog bosnjackog muslimanskog naroda u Evropi ucestvuju Srbija, Crna Gora i Hrvatska da ga u potpunosti uniste. Po prvi put bosnjacki muslimanski narod u srcu Balkana organizuje svoju vojsku, policiju i drzavu da se suprostavi najmodernijim, armijama Evrope i svijeta i da se odbrani i opstane u srcu Evrope. Ovaj rat 1992-1995 god. progutao je 250 000 muslimana. Istu sudbinu i strasan genocid i egzodus od srpske cetnicke armije dozivio je albanski - muslimanski narod tokom 1998/99. 
Prof. Rizah GRUDA 

недеља, 15. септембар 2013.

Lena Lenocka....



xxx...










zen budizam


О Зен Будизму

Будизам – то је религија без Бога, изоштрена философија смрти и духовног самоубиства. Буда – велики уметник, који је написао поразну, по свом психологизму, слику космичког постојања као светске трагедије и људског живота, где се под жбуњем цвећа налазе змије, а под свиленим покривачима, сакривени ножеви и клешта џелата.
Циљ будизма је утилитаран: ослобођење човека од страдања, које индијски мудрац изједначује са постојањем. У свом у свом неуздржаном пан-критицизму постојања, будизам је дошао до предела, за човека могућег и стао као зачаран, над пропашћу непостојања. Мост између две обале – времена и вечности – за будизам не постоји. Учење будизма одриче богоопштење као превазилажење људске ограничености кроз излазак у апсолутно биће и зауставља се на нивоу философског скептицизма.  За будизам, живот – јесте смрт, а смрт – то је живот. Проповед Сакја Мунија звучи као реквијем над гробом осуђеног света.
Зен Будизам собом представља једну од грана далекоисточног будизма. Он је налик на букет хризантема, који плени погледе својим бојама, али нема мириса. Зен је могуће разматрати као својеврсну реакцију источног пијетизма на елитизам и утанчани интелектуализам будистичке философије. Овај индо-кинески хибрид је изникао под утицајем Таоизма, од кога је преузео немар ка формалној логици, философским системима и сазнајним категоријама, које се гаје у будизму и ведизму. Он се са презиром односи према свим видовима научних и друштвених делатности, сматрајући је „сизифовим“, узалудним трудом и нарушавањем светске хармоније.
Циљ Зена – враћање човека самоме себи кроз сазерцање, посматрање. Истина за Зен – слична је крику детета, покрету духа, тога што лежи дубље, од мисли и емоција. Мисао у њеном обичном смислу, као одређено чврсто схватање, за Зен-будисту јавља се лажном.
Истина - то је прскање подсвести на врх рефлекса. Медитација – четкица уметника-импресионисте, помоћу које подсвест чини изненадне непромишљене фигуре на површини рефлекса. У односу зена према класичном будизму постоји нешто налик односу древних киника према платонизму.
Зен-будизам долази у додир са егзистенцијализмом, али ако егзистенцијализам чини човека таквим, онда зен-будизам тражи човека, у његовој тамној, попут првобитног хаоса, дубини. Зен будизам има спољашње аналогије са екстазом интелектуалног самоодрицања Платона.
Али ако је за Платона пут ка упрошћавању – пут интелектуалног аристократизма, који до самоодрицања долази кроз пуноћу интелектуалног познања, за којом се открива потресан бездан незнања, онда је зен-будизам – скоро аристократски естетизам, који одбацује несавршенство и условност логичке мисли како у дијалектичком, тако и у метафизичком плану.
Зен-будизам не размршава чворове философске мисли, већ их кида, као паучину на прозору, која омета светлост која је продрла у собу. Мисао као бљесак и просветљење за зен будисту има хеуристички карактер изненадног проналаска. Он уклања покрове своје подсвести, да би обнажио своје „ја“, као електричну жицу. Отуда љубав према парадоксима, ка непотпуности, ка будаластим кратким афоризмима, ругањима и ка лудилу.
Зен је изникао у Кину почетком шестог века. Његовим оснивачем сматра се Бодхидарма, тај индијски Диоген. У седмом и осмом веку, зен будизам је проникао у Јапан и овде добио своју завршну форму међу самурајима.
Зен собом представља не толико религиозну појаву; он је створио целу школу у литератури, философији и вештинама. Његов циљ је – прелаз постојања спољашњег и илузорног, у постојање, закључено у самоме себи, које исходи из поља непостојања, где уништење схватања и особина постојања, јесте прелаз ка суштини кроз уништене облике, ка чистој енергији постојања ван категорија које је одређују.
„Шта је зен-будизам?“ – питао је ученик свог учитеља и као одговор добио снажни шамар. Овим, никако философским гестом, учитељ је одлучио да покаже, шта је ученик учинио својим питањем: замахнуо је на суштину зена, који учи, да непоредно не може бити изражено посредно (кроз реч). Под непосредним се подразумева одношење субјекта према објекту, „ја“ према „не-ја“, а такође и „ја“ према самоме себи.
При томе, философска анализа субјекта и објекта, као гносеолошких схватања и категорија савршено одсуствује. Зен означава „усредсређеност, аскетски положај“. Аскета седи над безданом своје сопствене подсвести као соко над мишјом рупом и лови, као збуњеног миша, најдубљи импулс свог „ја“, који испливава на површину, очишћујући га од махуна спољашњег, онога, што није „ја“.
Учитељ зена, стари вук, васпитан у шуми философских школа и логичких система, показао је свом ученику репу и питао: „Шта је ово?“ Ученици су ћутали, само један од њих је устао и рекао: „Учитељу, дај ми је и ја ћу је појести.“
Разлегао се смех, али учитељ је био у ентузијазму због одговора. Ученик је пренео објекат из спољашњег визуелног плана у циљни и примио га у директном искуству. Описивање репе као њеног квалитета би било потапање ума у мноштву атрибутике, а ученик је њу учинио чињеницом свог унутрашњег живота. То што је човек, наситивши се репом, дао други одговор на исто питање, мало је узнемирило наставника.
Главно је – метод. Овде зен нема посла са личношћу, већ са ефемерном индивидуалношћу, коју сравњује са потоком који непрестано тече.
У 20. веку, у епохи крајњег индивидуализма, декаденса културе и философије, зен-будизам се распространио у свим земљама не само Азије, већ и другим деловима света. Будиста улази у нирвану као стање транса. У зен-будизму живот се прима кроз нирвану, кроз крајње упрошћавање.
Код зен будисте постојање почиње одатле, где се „ја“ своје подсвести већ не дели, иако би то „ја“ било тачком, равном нулом, или енергетским вакуумом. Али „ја“ се прима недељивим тамо, где се завршава аналитичка мисао, то јест, без маски мисли; то је област где владају груби инстинкти и префињене космичке интуиције.
Зато у области философије, доживљаји зена комбинују у себи вулгарност дивљег детета и естетизам утанчаног декадента. У области вештине, његова интуиција прелази у медитативни импресионизам или асоцијативну симболику.
Зен-будизам – то је будистички супер-егзистенцијализам, будизам без Буде, то је адогматско учење, које не признаје ни предања, ни символе вере, то – је поезија (тачније „глас“) човека, штавише непосредног човека, слободног од свих условности и правила, ауторитета и учитеља, а главно – од сопствених суђења, као  спољашњи облик гнозиса.
То је чудна заљубљеност у своју мрачну подсвест, жеља да се живи непосредним животом, импулсима из дубина подсвести, погружавање у самога себе, медитирање себе на тим дубинама, где је постојање поистовећено са непостојањем.
Ако је будизам Сакја Мунија елитаран, онда је зен будизам Бодхидарме – анархичан; Бодхидарма – то је пијани Буда. Ако говоримо о култу, то је његов култ – ругање као разрушујућа сила против сваког ауторитета, у том делу и Буде, против свих условности, у том делу и против себе самога. У њему постоји нешто слично фројдизму. Али ако је фројдизам покушавао да открије и дешифрује знаке подсвести, то се зен слива са њима. Овде постоји стремљење ка упрошћености, које доводи до посебне инфантилности.
У вештинама то је тај символички примитивизам, где једна линија, један покрет четкице може собом да замени слику. То је анархично учење, али без социологије и философских екскурса. То је пусто поље за необуздано самостваралаштво, где се одлично привијају, као пресађене биљке, позајмице из философско-етичких система, само не у виду умних закључака, већ у виду изрека.
То је презир према животу, и стремљење да се разруши форма, да се оставивши циљни садржај, прецизније, добије тај садржај, као да разбију љуску ораха, да би извадили његово срце; то је мржња према философији и у исто време љубав према философским парадоксима, презир према постојању и поштовање пред непостојањем, будистичка равнодушност према самоме Буди, слобода од свега у име ничега, ученици без учитеља, учење без одређивања самог учења, одбацивање без основе и одрицање без потврђивања, алогична логика тога, да је свет само илузија. Иронија и ругање зена над постојањем – смех гледаоца у тетру лутки. Медитација – то је погружавање у дубину своје подсвести и прича о њој, знак танак као линија, нацртана тушом, на јапанској минијатури.
Ко сам „Ја“? Зен-будизам не даје одговор. Од друштвеног човека он иде према емпиријском, од емпиријског ка подемпиријском, ка ирационалном, где се осе постојања сливају са непостојањем. Зен – то је усредсређивање, поза и метод посматрања над тамним провалијама душе, где изничу нејасни импулси, који прелазе у нејасне, као сенке, линије које се примају као изреке Питија; затим их бацају у огањ ругања, да се они не би претворили у гушећу форму и да их не би давили својим ауторитетом. То није интуитивизам као стварна сила и својство душе, то је живот душе, као брже, философски импресионизам, као прскање душе.
Зен-будизам је источњачки цинизам; критикујући систем вредности као илузију, он води ка илузорној слободи посредством одрицања – ка слободи у нули. Као и будизам, он не даје одговора на онтолошка питања живота. Божанство за њега не постоји, личности – такође, постојање је поистовећено са злом. Ако будизам види панацеју од светског зла у аристократском бестрашћу и презиру према свету, у емоционалном одбацивању света, то зен-будизам хоће да заштити себе, претварајући светску трагедију у светску комедију.
„Ко је Сакја Муни?“ – питао је учитељ.
„Брисач у јавном тоалету.“ – одговорио је ученик.
Али зашто се зен назива будизмом? Зато што он не излази из курса будистичког одбацивања света, зато што из свих система, он је највише категоричан и чврст у одбацивању света и поистовећивању постојања са злом.
Зен-будизам – то је религија смрти; зен-будизам пролази поред духа и душе човека, док медитирају његови инстинкти, као што малишан ломи лутку и види унутар ње сламу и вату. Смех зен-будизма – то је исти тај смех и урлик прекинутог метала на апокалиптичним сликама Далија. Зен-будизам – религија самураја – естета, који неустрашиво беже од живота на састанак са смрћу. То је - религија осуђених.

Питње: Да ли је могуће сравњивати зен са хришћанством без Христа?

Одговор: Хришћанство без Христа уопште не постоји. Исус из Назарета – живо срце Новог Завета. Зен одриче Личног Бога, душу као бесмртну супстанцу, првородни грех, искупљење и Искупитеља, будуће преображење чвека и света, то јест сво хришћанско учење. Зен је адогматичан и аморфан. Зато се он може слободно користити неким хришћанским терминима, уобичајеним за Европљанина, полажући у њих будистички садржај.

Питање: Каква је методологија зена?

Одговор: Зен се обраћа непосредном познању, али употребљава медитативне формуле, које по истим принципима, треба да се разматрају као туђе тело у души аскете. Где је гаранција, да ће таква медитација сублимирати садржај душе, а да не створи нове психичке комплексе, обмотане танком паучином гордости и страсти? Одбацујући обредност, зен будисти у исто то време окружују своје школе и манастире егзотичним декорацијама.

Питање: Ко је „једини свепродирући Буда“ по учењу зена?

Одговор: „То није архетип свемира попут Адама Кадмона у кабали и тим више није историјски Буда Гаутама. „Једини Буда“ – принцип антипостојања, који лежи испод свих облика постојања. То је скоро „будистички Шива“, само без персонификација и методологије. Он није „ко“, већ увек присуствује „ништа“.

Питање: Како се остварује зен у аскетици?

Одговор: Зен, или на кинеском „чан“, означава, како смо рекли горе, положај, аскетски метод, усредсређеност. Аскета седи у „пози лотоса“, обраћен лицем ка зиду, обојен у црно. Црна боја – одсуствује у дугиним бојама, то је боја која апсорбује, али не рефлектује, симбол празнине – менталне и космичке; при том аскета произноси некад име Буде, подразумевајући космичког Буду. Понекад он медитира, понављајући кратке афоризме, највише пребива у тишини, посматрајући црну боју као одсуство случајног постојања.
Душа, пуста од мисли и жеља, мора да се слије са празнином од својстава и квалитетом бездана, са небићем. Али у стању самофиксације душа прима као откровење, своју сопствену тамну страну и импулсе космичких духова, који је сусрећу на путу за „нигде“.
Те духове празнине, хришћанска мистика назива демонима, а иконописна традиција осликава црном бојом...